Vacature
Hoofd Marketing, Communicatie & Verkoop
FUNCTIEOMSCHRIJVING
Wat ga je doen?
Kun jij de missie van Stadsschouwburg Utrecht vertalen naar verhalen die raken en verbinden, van binnenuit en naar buiten? Dan verwelkomen we je graag om koers te zetten naar het theater van morgen.
Als Hoofd Marketing, Communicatie & Verkoop (MC&V) geef jij strategisch en creatief vorm aan een beweging, waarin we werken aan een theater dat maatschappelijk relevant, toegankelijk en zichtbaar is voor alle Utrechters.
Je hebt hierover een visie, gevoel voor de tijdgeest en het vermogen om onze missie tot leven te brengen naar binnen en naar buiten. Iemand die strategie koppelt aan creativiteit, data inzet voor echte ontmoeting en weet hoe je publieksgroepen bereikt die zich nog niet vanzelfsprekend aangesproken voelen
Over Stadsschouwburg
Stadsschouwburg Utrecht is hét bruisende theaterhart van Utrecht en omstreken. Ze presenteren een breed aanbod van nationale en internationale voorstellingen in alle genres. Ook organiseren ze bijzondere projecten, vaak in samenwerking met andere Utrechtse podia, festivals en gezelschappen. Daarnaast bieden we ons monumentale gebouw aan voor verhuringen.
Ze hebben twee theaterzalen (de Grote Zaal en de Blauwe Zaal), een café (Mevr. Dudok) en een theaterrestaurant (Zindering). Jaarlijks ontvangen ze meer dan 200.000 bezoekers. Ze werken nauw samen met het Nederlandse podiumkunstenveld, en met de Utrechtse gezelschappen, festivals en instellingen in het bijzonder. Ook hebben ze oog voor Utrechtse makers en zetten ze stevig in op educatie en talentontwikkeling. Ze vinden het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt. Duurzaamheid, gelijkwaardigheid, wederkerigheid en complementariteit staan daarbij centraal.
Solliciteer voor deze functie
Wat ga je doen?
Jij ontwikkelt en implementeert een toekomstgerichte strategie waarin positionering, publieksverbreding, datagedreven marketing en inclusieve communicatie hand in hand gaan. Je vertaalt de missie naar pakkende verhalen, campagnes en digitale oplossingen die mensen echt raken.
Je bent eindverantwoordelijk voor:
- De integrale marketing-, communicatie- en verkoopstrategie: je ontwikkelt een toekomstgerichte visie die bijdraagt aan de missie en vertaalt deze naar concrete plannen die publieksbereik, zichtbaarheid en impact vergroten.
- Versterking van de merkidentiteit, lokaal én landelijk: je bewaakt de consistentie in uitstraling en tone of voice, en draagt bij aan het verhelderen en verdiepen van wie Stadsschouwburg Utrecht is voor verschillende publieksgroepen.
- Het vergroten van de zichtbaarheid en ticketverkoop via slimme CRM- en segmentatiekeuzes: je benut data en klantinzichten om doelgroepen gerichter aan te spreken, campagnes te optimaliseren en bezoekers te verrassen met relevant aanbod.
- Het inzetten van digitale innovatie, AI en publieksdata: je experimenteert met nieuwe technologieën om communicatie te personaliseren, processen te verbeteren en nieuwe doelgroepen te activeren.
- Creatieve campagnes met maatschappelijke impact: je ontwikkelt storytelling en campagnes die niet alleen mensen naar de schouwburg brengen, maar ook raken, verbinden en het gesprek openen over de thema’s van nu.
- Een sterk team (±17 fte) dat je met lef, aandacht en richting aanstuurt: je bent een inclusief leider die vertrouwen geeft, ruimte maakt voor ontwikkeling én heldere kaders biedt. Samen werk je aan een open en lerende werkcultuur.
Wie ben jij?
Jij bent een stevige, ervaren leider met een scherpe visie op marketing en op maatschappelijke verandering. Je weet strategie te verbinden met creativiteit, data met intuïtie, leiderschap met samenwerking. Je bent eindverantwoordelijk voor het complete domein van marketing, communicatie en verkoop. Dat betekent dat jij richting geeft aan de koers en de uitvoering, in nauwe samenwerking met je team en het MT.
- Minimaal 6- 8 jaar ervaring in marketing/communicatie binnen sectoren als cultuur, media of hospitality. Je hebt gewerkt in omgevingen waar het draait om beleving, publiek en positionering, en je hebt daar bewezen impact gemaakt.
- Ervaring met merkontwikkeling, digitale marketing en organisatieverandering. Je kent het speelveld van positionering en weet wat er komt kijken bij het bouwen van een merk in een dynamische context.
- Kennis van CRM, publieksdata, AI en innovatie in marketing. Je weet hoe data en technologie ingezet kunnen worden voor publieksgroei, loyaliteit en gepersonaliseerde communicatie.
- Een inclusief leiderschapsprofiel: je bouwt aan vertrouwen, ziet de kracht van verschillen en stimuleert samenwerking. Je bent een coachende leider die ruimte biedt en verantwoordelijkheid geeft.
- Ervaring met complexe organisaties en maatschappelijke positionering. Je hebt gevoel voor bestuurlijke dynamiek en maatschappelijke context, en weet daarin koersvast te blijven.
Daarnaast ben je:
- Strategisch en hands-on; je beweegt soepel tussen visieontwikkeling en operationele keuzes
- Sterk in stakeholdermanagement; je schakelt gemakkelijk tussen interne en externe partners
- Creatief in concept en communicatie; je weet hoe je verhalen bouwt die mensen raken en aanzetten
- Resultaatgericht zonder star te zijn; je houdt de doelen scherp, maar hebt oog voor proces en draagvlak
- Nieuwsgierig, leergierig en maatschappelijk bewust; je haalt je energie uit beweging, verandering en verbinding
- Je hoeft geen ‘klassiek theatermens’ te zijn. Juist jouw frisse blik, andere achtergrond of vernieuwende invalshoek kan het verschil maken in ons volgende hoofdstuk.
Wat bieden wij?
- Een rol met grote strategische verantwoordelijkheid in een organisatie in transitie. Je krijgt de ruimte om iets neer te zetten dat ertoe doet voor het theater en voor de stad.
- Een volwaardige MT-positie met veel impact.
- We streven op iedere afdeling naar verscheidenheid en de ruimte om jezelf te zijn.
- Er is ruimte om te experimenteren, te leren en te groeien. Wij bieden een inspirerende werkplek waarin je bijdraagt aan een inclusieve podiumkunstenwereld.
- Je krijgt een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (één jaar) met de mogelijkheid om te verlengen. Je ontvangt een marktconform salaris passend bij de kennis en ervaring die je meebrengt in schaal 9 van de CAO Nederlandse Podia (min. €4.240,00 – max. €6.225,00 bij 36 uur).
- Daarnaast zijn er aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals:
- Een reiskostenregeling;
- Mogelijkheid om je eigen werkdagen en -tijden in te delen;
- In ieder geval 25 vakantiedagen per jaar en de nationale feestdag-uren worden hieraan toegevoegd, zodat je zelf kan bepalen of je wel of niet vrij wil zijn op een feestdag;
- Je kunt veel voorstellingen gratis bezoeken en je mag daarbij iemand meenemen.
Sollicitatieprocedure
Reageren kan tot uiterlijk 12 juni 2025. We moedigen iedereen die dit als een kans ziet aan om te solliciteren, ongeacht je achtergrond. De eerste gesprekken staan gepland op 19 en/of 20 juni 2025. De tweede gesprekken staan gepland op 25 en/of 26 juni 2025. Tenslotte volgt er een arbeidsvoorwaardengesprek.
Een assessment kan onderdeel zijn van de selectieprocedure.
Staat jouw droombaan hier niet bij?
Het is zeker niet gek als jouw droombaan hier niet bijstaat. Wij hebben namelijk duizenden vacatures openstaan bij onze inclusieve opdrachtgevers. Neem contact met ons op, zodat we op zoek kunnen gaan naar jouw droombaan.
Neem contact op met onze Recruiter Lisanne.
Over Ctalents
Ctalents is dé detacheerder voor professionals met autisme, een visuele- (slechtziend of blind) en/of auditieve beperking (slechthorend of doof) en begeleid hen naar MBO, HBO of WO banen. Dit doen we op een innovatieve manier in samenwerking met grote partners.
Wij vinden dat een inclusieve maatschappij geen luxe is, maar een absolute must die zo snel mogelijk normaal moet worden. Roepen vanaf de zijlijn is simpelweg niet genoeg. Daarom staat Ctalents voor concrete kansen, goed werkgeverschap en bovenal de ontwikkeling van iedereen die bij ons werkt! Echte kansen, voor echt talent met duurzaam resultaat.
Word jij onze nieuwe topper? Solliciteer dan direct via de website! Of wil je nog iets meer weten over wat werken bij Ctalents inhoudt? Neem dan contact op met onze Recruiter Lisanne via lisanne@ctalents.nl of neem contact op via WhatsApp.